Monday, October 28, 2013

Merenung jauh 'mengintai' syurga


Bismillahirrahmanirrahim

Setiap orang yang hebat, tersemat visi yang ingin dicapai. Dilihat tenang tapi punyai wawasan jauh di hujung pandangan. Apatah lagi jika dia bervisikan akhirat, subhanallah mebuatkan dirinya sangat mahal. Dan layaklah orang seperti itu untuk syurga yang mahal.Tersentuh dengan satu kisah ketika wacana wanita tempohari. 

Seorang doktor ingin membuat pembedahan ‘laser’ pada mata seorang warga Palestin. Tika itu juga, ada suara2 ‘sumbang’ yang mencemuh pemuda itu memandangkan pemuda itu baru berusia 28 tahun .

“ala, muda lagi pun dah tak nak pakai ‘spek’. Siap nak buat ‘laser’. Nak melaram (bergaya) la tuh!”

Terdengar akan suara itu, si doktor terus bertanyakan kepada si pemuda Palestin tadi.

“kenapa kamu nak buat pembedahan ‘laser’ ?” 

Jawab si pemuda Palestin “saya nak buat pembedahan ‘laser’ supaya mudah untuk berjihad. Jika pakai ‘spek’, ada beberapa perkara yang saya tak boleh buat”

Subhanallah! Lihat. Hebat bukan? Itu lah dia seorang yang bervisikan akhirat. Kehidupannya adalah untuk akhirat. Kehidupannya sebagai medan mengutip saham di akhirat. Namun bagaimana dengan kita? masih hanya nak ‘melaram’ kat dunia? bagaimana pula dengan akhirat kita? Huish. Tak semart lah kalau macam tu. Kan lagi semart kalau bervisikan akhirat..anda kelihatan ‘mahal’ tau. Bukankah syurga itu mahal dan layak untuk orang yang ‘mahal’? Para pewaris syurga adalah mereka yang bervisikan akhirat.

merenung 'mengintai' syurga


“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan”. ( Ali Imran :185)

~koreksi hati,perbaiki diri~

Mode::wahai Allah,kurniakanlah aku seperti sifat ini.seorang yang terus2an bervisikan akhirat..::

  

0 comments:

Post a Comment