Tuesday, June 28, 2011

~Allah Maha Hebat-siri kangaru~

Bismillahirrahmanirrahim


Subhanallah,,dalam usrah semalam,,dapat berkenalan pula dengan mereka2 yg berjurusan kedoktoran..apa lagi,maka banyaklah penggunaan bahasa sains yang digunakan..subhanallah tambahan ilmu..:)


Dan semalam salah satu ilmu yang dikongsi adalah berkaitan dengan kangaroo..yup,bagaimana kangaroo melahirkan anak…subhanallah,sungguh Allah Maha Berkuasa..


Kangaru memiliki cara melahirkan anak yang sangat unik..pada permulaan, kangaroo akan melahirkan janin hanya sekitar 2cm dan cuma seberat 28 gram,,subhanallah sgt kecil kan??lalu bayi yang sangat kecil ini harus berjuang,merangkak seperti sang cacing untuk masuk ke dalam kantung si ibu.Jika ia tidak berhasil masuk ke kantung ibunya, ia akan mati dan si ibu tidak dapat berbuat apa2 tapi jika ia berhasil masuk ke kantung ibunya,ia akan hidup dan tinggal di sana dalam lebih kurang 5-6 bulan..dan dari situlah ia mendapatkan makanan..


Subhanallah,,sangat hebat Allah sebagai Maha Pencipta..Dia menciptakan makhluk bukan satu ‘pattern’ sahaja malah setiap daripada ciptaanNya berlainan cara ia diciptakan..bagaimana ia berfungsi dan sebagainya..bukankah ini SALAH SATU TANDA BAHAWA DIA MAHA AGUNG??sungguh bagi mereka yang melihat tanda2 kekuasaan Allah dengan mata hati,pasti menyentuh hati sanubari ..


Mereka yang berilmu pasti tunduk dan takut atas kehebatan dan kekuasaanNYA


"Tidakkah kamu melihat bahwasanya Allah menurunkan hujan dari langit lalu Kami hasilkan dengan hujan itu buah-buahan yang beraneka macam jenisnya. Dan di antara gunung-gunung itu ada garis-garis putih dan merah yang beraneka macam warnanya dan ada (pula) yang hitam pekat. Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (surah Fathiir;27-28)


Sungguh,DIAlah maha berkuasa!!ya Allah peliharalah kami dari golongan2 ini.


“Dan sesungguhnya Kami (Allah) akan isikan neraka Jahanam itu sebahagian daripada golongan jin dan manusia, mereka itu mempunyai hati, tetapi tidak mahu memahami ayat Allah. Mereka mempunyai mata, tetapi tidak mahu melihat tanda kekuasaan Allah. Mereka mempunayi telinga, tetapi tidak mahu mendengar (ayat dan nasihat Allah). Mereka itu tidak ubah seperti binatang ternakan, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai.” (Surah al-A’raf, 179)


Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.” (Surah Al-A'raaf; 36)



"Segala keindahan yang disaksikan manusia di alam adalah bukti dari daya cipta Allah yang tinggi dan unik. Surga jauh lebih sempurna dibandingkan dengan keindahan di dunia".(harun yahya)


~YaAllah jadikanlah kami hamba yang berfikir tentang kebesaranMU lantas mendekatkan diri denganMu bukan hamba yang dipalingkan olehMU~

0 comments:

Post a Comment