Tuesday, October 2, 2012

Warkah buatmu-KENAPA DOAKU BELUM MAKBUL??-


Salam mahabbah buatmu duhai, hamba yang Allah sayang..
saat kamu dihadiahkan ujian yang begitu berat,itulah tandanya makin tinggi tahapan cinta Allah buatmu..bukankah,Rasulullah,kekasih Allah sangat hebat ujiannya..

Maaf andai ada kata-kata ini kurang menyenangkan hatimu

Dalam kita berdoa,kita rasakan kenapa masih belum tiba pertolongan Allah,sedangkan sudah sungguh2  kita mengadu pada Dia sepenuh pengaduan dan pengharapan..Kadang2 bukan Dia tidak mahu menjawab doa doa kita,Cuma mungkin Dia ingin kabulkan pada waktu yang betul.lambat atau cepat,itu urusan Dia sebab Dialah juga yang hanya tahu,apa yang terbaik buat kita,hambanya..

Aminah(bukan nama sebenar),seorang yang lahir dalam keluarga yang biasa2,dan sekolah di sekolah yang biasa juga..dan pada pandangan orang luar-di sekitar tempat tu- sekolah ni adalah sekolah yang bermasalah,sekolah sosial,n banyak lagi label yang kurang elok diberikan pada mereka yang sekolah di sekolah ni..yup,memang sekolah ni agak teruk..! Aminah hanya tahu islam teori shj,untuk praktikkan ajaran2 islam,jauh skali.solat dianggap ringan.bila ada mood,solat,dan BILA HANYA ADA MASALAH,SOLAT.(teruknya!bila ada masalah,baru ingat Allah,bila senang,solat entah kemana).aurat pun kurang dijaga..tutup aurat hanya bertempat dan pada masa tertentu sahaja..lama2,aminah rasakan bosan dengan hidupnya yang macam tu (sebab hidupnya getting worst!!).doa pun macam takde apa..(TAPI MASIH TERUS BERDOA)

First of all,dia betulkan niat,INGAT ALLAH SETIAP MASA.BUKAN BILA ADA MASALAH BARU NAK INGAT ALLAH.(bila kita ingat Allah saat kita senang,Allah pasti akan ingat kita waktu kita susah,insyaAllah) dari situ,dia jadikan solat bukan hanya kewajipan seorang muslim,tapi jadikan sebagai ‘medium untuk berbicara’.lama2,dia rasakan,kalu tak solat,rasa susah hati..

Second step,dia cuba perbaiki auratnya.dia perhatikan betul2,auratnya..apakah mengikut apa yang Allah suruh(SEBAB KITA NAK MINTA SESUATU DARIPADA ALLAH,JADI TAKKAN KITA TAK IKUT PERINTAH ALLAH.BAGAIMANA ALLAH NAK BERI APA YANG KITA MINTA? YE,MEMANG ALLAH MAHA PEMURAH,TP KITA SEBAGAI HAMBA KENA IKUT DULU PERINTAH DIA..) itulah bezanya,seorang muslim mukmin dan mereka yang bukan muslim..Allah akan berikan apa sahaja yang bukan muslim minta, meskipun mereka langgar perintah Allah,sebab Allah ingin sesatkan lagi mereka..naudzubillah..dan Allah ‘hold’ dahulu apa yang muslim minta untuk tingkatkan iman dan taqwa mereka..untuk lihat sejauh mana keikhlasan kita dalam berdoa..apakah kita berdoa bila nakkan sesuatu je,atau kita berdoa sebab ingin ‘berbicara’-dekat- dengan Dia?dan Allah ‘hold’ dulu apa yang muslim minta,sebab ingin berikan pada waktu yang sesuai..kan Dia lebih tahu ttg kita..pa yang terbaik buat kita..Bukan Allah yang tidak adil pada hamba2Nya,namun kita sebagai hamba yang tidak adil pada Dia..dan Allah ‘hold’ kan jugak dulu apa yang seseorang minta sebab Dia rindukan pengaduan kita padaNya,rindukan rintihan kita kepadaNya(mungkin sblm2 ni kita jarang ‘dekat’kan diri padaNya..

Third step,aminah cuba mencari sahabat2 yang baik..yang boleh bantunya untuk dekat pada Allah. dari situ,sahabat2nya,banyak bersamanya dalam mendekatkan diri kepada Allah..

Dan setiap kali Aminah dan sahabat2nya berpuasa,waktu nak berbuka,mereka akan
doa,sungguh2,khusyuk mengharapkan jika ada peluang bagi mereka untuk menjadi yang lebih baik,keluarkan mereka dari tempat yang buruk…benar2 mengharapkan datang hidayah Allah.sambil tu,mereka yakin,insyaAllah Allah pasti akan kabulkan,sebab mereka dah cuba ubah diri mereka ke arah kebaikan,dan cuba sungguh2 patuh perintah Allah..

Alhamdulillah,Allah Maha Mendengar,dan Allah kabulkan doa mereka.mereka,(aminah dan sahabat2 baiknya),ditempatkan di sekolah,yang lebih baik,yang lebih mendidik mereka untuk mejadi muslim yang lebih baik..

Kat sini,apa yang penting ialah,sebelum kita berdoa dan meminta pada Allah,kita juga perlu muhasabah diri kita,kita cuba perbetulkan apa yang silap dalam diri kita,tingkatkan apa yang kurang.InsyaAllah pasti Allah akan kabulkan..dan sama2 perbanyakkan istighfar,moga2 tiada hijab untuk dimakbulkan doa itu..dan yang paling penting jgk,bukan permulaan seseorang itu yang Allah lihat,tapi pengakhiran.tak semua yang dilahirkan dalam keadaan yang baik akan berakhir dengan baik dan begitulah sebaliknya,namun yang penting,bagaimana seseorang hamba tu bersungguh2 untuk jadikan pengakhirannya adalah pengakhiran yang baik..wallahua’lam

2 comments:

noname said...

berdoalah untuk sesuatu yang di redhai ALLAH dan yakinlah ia pasti di makbulkan .itu jamji ALLAH. sesungguhnya ALLAH tIdak pernah dan tidak akan memungkiri janji..

noname said...

bila lah nak update blog nie...banyak labah labah 2 lah

Post a Comment