Sunday, May 27, 2012

Due date assignment dah lepas, due date KEMATIAN??

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah,,minggu yang agak ‘hectic’ dah pun berlalu..minggu yang dihujani dengan assignment yang due datenya sama,,fuh (hu,salah diri sendiri..buat last minit..kan dah menyeksakan diri sendiri…masih belum selesai lagi satu muwasofat-haris ‘ala waqtihi-menjaga masa..dan belum pas lagi prinsip ‘La Tuajjil’ –jangan bertangguh..)..tak pe,insyaAllah azam ni akan jadi azam tahun baru ku muharam nanti ^__^

Erm,,tapi yang nak dikongsikan untuk post kali ini bukanlah tentang perkongsian masalah assignment2 tu,,tapi sedar tak kita,,semakin bertambahnya hari,semakin dekatnya kita dengan kematian!! sedang kematian itu tidak kita ketahui DUE DATE nya..Allahu Allah..

Mungkin kita boleh bertangguh untuk persiapan assignment atau task-task yang kita tahu due date nya,,tapi apakah kita boleh bertangguh untuk persediaan menghadapi KEMATIAN yang langsung kita tak tahu due datenya??? Duhai hati,,mari kita renungkan bersama..setiap detik waktu yang berlalu adalah kiraan waktu untuk kita kearah kematian.

Suatu hari Imam AlGhazalli berkumpul bersama anak anak muridnya lalu beliau bertanya(teka-teki).salah satunya ialah :

Imam AlGhazalli : apakah yang paling dekat dengan kita di dunia ini?

Murid 1 : orang tua

Murid 2 : Guru

Murid 3 : Teman

Murid 4 : Kerabat

Imam Alghazalli : semua jawapan itu adalah benar tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah SWT bahawa “ setiap yang bernyawa pasti akan mati” (surah Ali- Imran;185)

Yup,memang benar,,yang paling dekat dengan kita adalah kematian.mungkin sahaja sesaat dua selepas ini,ajal kita menjemput..Allahu Allah.


Ramai orang yang mungkin mengatakan…"ala,buat apa nak siap (bertaubat) muda-muda ni..dah tua nanti barula taubat..lama lagi la.."

Apakah kita tahu yang kita mungkin tak sempat untuk hadapi tua kerana AJAL AKAN DATANG BILA BILA..sama sama kita renungkan..

Mode ::" Orang yang Paling pintar di kalangan umatku, yang paling banyak ingat Mati, dan yang paling bersedia menghadapinya" [ Hadith Riwayat Abdullah Ibn.Umar ] ::

2 comments:

Canon Jr. said...

yup sama2 lah kita semua menginsafi diri yep....amiin,bukakanlah pintu rahmat serta taubat bg kami ya Allah...amiin.

Nur Farhana said...

ameen..sedih jgk bila terkenangkan waktu dulu mus,,xpe,Allah AtTawwab-Maha Pengampun

Post a Comment