Monday, May 21, 2012

The POWERFUL of 'SUJUD'

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah,masih dapat lagi menggerakkan tangan untuk menulis..mata untuk melihat dan membaca..nikmat yang patut disyukuri,,HAMDALAH


Dan setiap daripada kita pasti pernah merasakan UJIAN yang dia rasakan begitu hebat. Saat itu, tiada seorang pun yang boleh faham apa yang kita luahkan..tiada siapa yang dapat tenangkan hati yang kian gelisah..dan jika IMAN tidak ‘bersuara’ lantas NAFSU dan EMOSI akan ‘menindas’. Tatkala itu, akal mungkin tidak dapat berfikir dengan waras..maka hati makin tidak tenang..ALLAHU ALLAH..apakah kita lupa masih ada lagi tempat yang boleh kita mengadu??


Duhai diri,,saat di’hadiahkan’ ujian..berhenti sejenak…ambil nafas…tenangkan fikiran..insyaAllah akal akan mula dapat berfikir dengan baik..


tapi ada satu lagi terapi yang SANGAT MUJARAB

PENGADUAN DALAM SUJUD TIKA SOLAT.!!

seriously serious,,ia amat mujarab..^_^

kerana sesungguhnya, seseorang itu sangat dekat dengan Allah waktu sujudnya..KENAPA?


Saat kita sujud,kepala kita,anggota yang paling tinggi, akan diletakkan ke tanah iaitu tempat yang paling bawah(tempat yang dipijak oleh kita)..saat, itu seseorang hamba akan merasakan dirinya sangat kerdil di sisi Allah Yang Maha Tinggi.SUBHANALLAH..lantas kita akan rasakan bahawa hanya Allah yang layak disembah dan diminta pertolongan..


“waktu sujud itu,,mengadulah kepada Allah (dalam hati) semahu-mahunya pada Allah,nescaya Dia akan tenangkan hatimu, berikan kekuatan padamu, dan mengangkat kesedihan dalam dirimu..”


Mungkin setiap daripada kita ada cara yang tersendiri untuk menghilangkan kesedihan,menenangkn diri saat diuji, tapi percayalah ianya masih tetap belum mampu memberikanmu ketenangan yang sebenar..


Hanya pengaduan seorang hamba kepada Sang Khaliq dapat mengangkat kesedihan itu, dan berikan kebahgiaan yang hakiki..Maka, mengadulah dalam sujud tika solat itu..biarpun ia lama,asalkan ia dapat tenangkan hati yang gusar..


Mode :: ‘enjoy’kan diri tika sujud.::

3 comments:

NORAIN said...

salam kembali buat farhana...
terima kasih sudi berkunjung ke blos saya norainiaron.blogspot.com...

kekangan masa membuatkan blog tersebut telah lama menyepi...
teruskan menulis untuk kebaikan...berkongsi sesuatu yang bermanfaat, insyaallah..

Nur Farhana said...

smg awk trus menulis ye.suka baca entry2 dalam post awk^^,
salam ukhuwwah

Nur Farhana said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment