Thursday, July 22, 2010

7 jenis wajah mayat di dalam kubur






1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat.Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah.naudzubillah. Ya Allah, sesungguhnya tiada tuhan selain Engkau dan Nabi Muhammad SAW itu pesuruhMU..lindungilah kami daripada perkara syirik ini Ya Allah kerana sesunggunhnya syirik itu dosa besar.



2. Mayat yang mukanya berbentuk khinzir. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu,tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya.Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minumarak, berjudi sahaja.Tak tutup aurat juga perbuatankeji.Ya Allah,sesungguhnya SOLATKU,IBADAHKU,HIDUP dan MATIKU hanya untukMU,Tuhan sekalian alam..


3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam.Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.


Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia
dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika
salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia[850].


(al Isra',23)


4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri…harta yang haram. Merompak…harta haram.Ya Allah,lindungilah kami dari mengambil sesuatu yang haram,bukan milik kami,,,

5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruhtubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya sukaberkelahi,mengata orang dan mengumpat orang.diam itu lebih baik daripada kata-kata yang tidak bermanfaat..Ya Allah,jagalah pertuturan dan percakapanku kerana kata2 lebih tajam dari pedang..

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan airitu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba’.

Ya Rahman,sesungguhnya kami ini sangat lemah dan hina di sisiMu,tidak mampu kami berdiri tanpamu..tidak layak kaki ini menjejak jannahMu tanpa maghfirah dan redhaMU,maka Ya Allah,,lindungilah kami daripda perbuatan syirik,lalai dalam solat,derhaka terhadap ibu bapa,sumber harta yang haram,pertuturan yang sia2,serta riba'..


dan Ya Allah,jadikanlah kami daripada orang yang beramal soleh,dan sentiasa mensyukuri nikmatMU..


7. Mayat yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

0 comments:

Post a Comment