Saturday, July 17, 2010

Sentuhan hati nurani




Hati yang bersih ibarat magnet yang dapat menarik benda2 di sekitarnya..akan terpancar darinya akhlak2 yang indah mempesona,rendah hati dan penuh kesantunan..siapapun yang berjumpa dengannya akan merasakan kesan yang mendalam,,siapapun yang berjumpa dengannya akan memperoleh pelbagai manfaat kebaikan..bahkan ketika berpisah sekalipun,orang seperti ini menjadi buah kenangan yang tak mudah dilupakan.



Wahai tentera2 Allah,ingatlah!! sesungguhnya dalam sebuah hadith ada menyebut



"ruh2 itu bagaikan parajurit yang selalu bersiap sedia.maka siapa yang mengenalnya ia akan bersatu dan jika tidak mengenalnya akan berpecah"



(HR bukhari muslim)



Subhanallah...lebih dari semua itu,kebersihan hati pun ternyata dapat membuat hubungan dengan Allah menjadi luar biasa..memberi manfaat pd diri..dengan berbekal keyakinan yang mendalam,mengingati dan menyebutNya setiap saat,membuat hati menjadi tenang dan tenteram..Jadi,dia akan menjadi lebih akrab dgn Allah,ibadahnya lebih terasa nikmat dan lazat.




Begitu pula,doa2nya menjadi luar biasa mustajab.Mustajabnya doa itu menjadi solusi bagi persoalan2 hidup yang dihadapinya...Dan apa yang paling luar biasa adalah kurniaan perjumpaan dengan Allah di akhirat kelak..



jadi,mari kita bersama2,koreksi diri,perbetulkan hati agar hati kita tidak dicemari dengan titik2 noda hitam yang boleh menjadikan hati kita rosak dan mati..




antara tanda2 hati yang rosak dan keras ialah,,,




1. Malas melakukan ketaatan dan amal kebajikan


Terutama malas untuk melaksanakan ibadah, malah mungkin memandang ringan. Misalnya tidak serius dalam menunaikan solat, atau berasa berat dan enggan melaksanakan ibadah-ibadah sunnah. Allah telah menyifatkan kaum munafikin dalam firman-Nya yang bermaksud, "Dan mereka tidak mengerjakan sembahyang, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan." (Surah At-Taubah, ayat 54)






2. Tidak berasa gerun dengan ayat al-Quran


Ketika disampaikan ayat-ayat yang berkenaan dengan janji dan ancaman Allah, hatinya tidak terpengaruh sama sekali, tidak mahu khusyuk atau tunduk, dan juga lalai daripada membaca al-Quran serta mendengarkannya. Bahkan enggan dan berpaling daripadanya. Sedangkan Allah S.W.T memberi ingatan yang ertinya, "Maka beri peringatanlah dengan al-Quran orang yang takut dengan ancaman Ku." (Surah Al-Qaf, ayat 45)






3. Berlebihan mencintai dunia dan melupakan akhirat


Dan segala keinginannya tertumpu untuk urusan dunia semata-ma ta. Segala sesuatu ditimbang dari segi keperluan dunia. Cinta, benci dan hubungan sesama manusia hanya untuk urusan dunia sahaja. Penghujungnya jadilah dia seorang yang dengki, ego dan individulistik, bakhil serta tamak terhadap dunia.






4. Kurang mengagungkan Allah


Sehingga hilang rasa cemburu dalam hati, kekuatan iman menjadi lemah, tidak marah ketika larangan Allah dilecehkan orang. Tidak mengamal yang makruf serta tidak peduli terhadap segala kemaksiatan dan dosa.






5. Tidak belajar dengan Ayat Kauniah


Tidak terpengaruh dengan peristiwa-peristiwa yang dapat memberi pengajaran, seperti kematian, sakit, bencana dan seumpamanya. Dia memandang kematian atau orang yang sedang diusung ke kubur sebagai perkara biasa, padahal cukuplah kematian itu sebagai nasihat. "Dan tidaklah mereka (orang-orang munafik) memperhatikan bahawa mereka diuji sekali atau dua kali setiap tahun, kemudian mereka tidak (juga) bertaubat dan tidak (pula) mengambil pelajaran?" (Surah At-Taubah, ayat 126)




sesungguhnya Abu Hurairah r.a. berkata, "Hati adalah raja, sedangkan anggota badan adalah tentera. Jika raja itu baik, maka akan baik pula lah tenteranya.. Jika raja itu buruk, maka akan buruk pula tenteranya".


wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment