Wednesday, July 28, 2010

Indahnya saat itu..



Bismillahirrahmanirrahim



Kdg2 waktu kecil,pernah kita terfikir andai hidup nie takde kegagalan,alangkah bestnya..tapi,bila usia kita meningkat,pemikiran kita pun meningkat..lantas Allah ingatkan kita dgn ayat dari (surah al-Ankabut;2-3)



2. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? 3. Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Jadi,,,kita cakap kita beriman,takut pada Allah,cinta Allah,kalau tak diuji,bagaimana ingin lihat siapa yang betul2 beriman pada Allah..dan ingatlah,kegagalan ini satu ujian daripadaNya..ada hamaba yang pandai dalam berkata2,berani dalam segala aspek,namun pabila ingin diuji,mereka sudah gentar..


Dalam hadith qudsi dijelaskan bahawa Allah berfirman : “barangsiapa yang tidak meredhai qadhaKu dan tidak bersabar atas bencana yang Aku timpakan atasnya, maka carilah Tuhan yang lain selain daripadaKu..”
(HR Thabrani)

Sedihkan..mana kita nak cari tuhan selain Allah,,dan setiap masa Allah bersama kita..dan yang paling penting,kita perlukan Allah setiap masa!!cuba bayangkan,,..tidak ada satu masa sekalipun,kita tidak memerlukanNYA..



Allah turunkan ujian untuk uji kita ,nak lihat, cinta kita cinta palsu atau cinta yang benar..nak tahu mana kaca dan yang mana intan!! Dan pabila diuji dgn kegagalan,bersyukurlah kerana Dia ingin memberikan nikmat KEJAYAAN yang lebih baik..dan pabila diuji,jgnlah meratap sebaliknya meredhakan segalanya..kerana Rasulullah SAW bersabda




“apabila wanita yang meratap tangis tidak bertaubat sebelum ia meninggal ,maka dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan ditubuhnya dikenakan pakaian jubah yang penuh dengan penyakit kudis”
(HR Muslim)
Naudzubillah min zalik..Ya Allah peliharalah kami daripada penyesalan atas setiap ujian..

Wahai jiwa2 yang tenang.!!perbuatan ini termasuk perbuatan di zaman Jahiliyah .apabila seseorang itu melakukannya,bererti dia membuka dirinya untuk mendapat azab dan kemarahan Allah. Oleh kerana itu,setiap kali ditimpa musibah,,bersabarlah..kerana segala sesuatu yang ada ini datangnya dari Allah,maka kepada Allah lah,akan dikembalikan semuanya..

Kita merancang dan Allah jua merancang,,tapi perancangan Allah lagi HEBAT!!

0 comments:

Post a Comment